Coaching
Er zijn verschillende mogelijkheden voor coaching op de werkvloer:
Beeldbegeleiding
Wanneer iemand even vastzit bij de omgang met een kind of een groep kinderen of gewoon de interactie wil versterken, kan beeldbegeleiding uitkomst bieden. Het is een manier om mensen te helpen hun interactie te verbeteren met behulp van video-opnamen. De methode helpt helder te maken wat er goed gaat en waar en hoe de communicatie, organisatie of didactiek veranderd kan worden.
Het doel is om goed af te stemmen op de behoeftes en de ontwikkeling van kinderen en passend leiding te geven.
Na een startgesprek maak ik korte video-opnamen van alledaagse situaties tussen de volwassenen en kind(eren). Deze beelden analyseer ik. Daarna bekijk ik samen met de persoon die ik coach de videofragmenten en bespreken we de analyse. Vaak zien mensen best snel waar de communicatie goed verloopt en waar de communicatie verbeterd kan worden. Ik help om verdieping aan te brengen in de reflectie en het gedrag dat nodig is zo concreet mogelijk te maken. In enkele vervolgopnames kan de volwassene zijn eigen ontwikkeling en die van de kinderen volgen. Steeds bekijken we of communicatie, organisatie en didactiek past bij de behoeften van de kinderen.
De begeleiding kan op school of op de kinderopvang ingezet worden.
Opbouw van het traject:
› Intake
› 4x filmopname
› 4x beeldanalyse en nagesprek
› Schriftelijk eindverslag
Termijn: Circa 3 maanden
Voor meer informatie of een offerte: bel of mail a-voir.
Synchrooncoachen
Wanneer het voor iemand prettig is direct te ervaren wat het effect is van zijn of haar handelen, is synchroon coachen een mogelijkheid. De leerkracht of ouder krijgt een oortje in en de coach heeft een microfoon waardoor fluisterend korte instructies worden gegeven.
Van tevoren spreken we af op welk gedrag van de leerkracht de instructies gericht zijn. Ik ben als coach gewoon in de ruimte waar de leerkracht ook is en film tegelijkertijd.
Bij de nabespreking bekijken we de beelden en analyseren we het effect van de handelingen op de situatie. Ik help om verdieping aan te brengen in de reflectie. De kracht van deze methodiek is dat de leerkracht een heel positieve ervaring heeft met nieuw gedrag waarmee hij of zij direct aan de slag kan.
De begeleiding kan op school of op de kinderopvang ingezet worden.
Opbouw van het traject:
› Intake
› 1x beeldcoaching met analyse en nagesprek
› 3x synchrooncoaching met analyse en nagesprek
› Schriftelijk eindverslag
Termijn: Circa 3 maanden
Voor meer informatie of een offerte: bel of mail a-voir.
Maatwerk
Soms is er in een coachtraject iets meer of anders nodig, dan beeld- of synchrooncoaching. Hierbij kun je denken aan co-teaching, samen lessen ontwerpen, onderzoeken van de kernkwaliteiten of het inzetten van mindfulness.
Maatwerk is een goede optie voor zij-instromers, herintreders of net afgestudeerde leerkrachten. Ook mensen die na een ziekteproces terugkomen, kunnen gebaat zijn bij een ondersteuning om oude ondermijnende patronen te voorkomen.
Na een intake bekijken we met de leerkracht en opdrachtgever wat een goede weg lijkt en wat het doel daarvan is.
Voor meer informatie of een offerte: bel of mail a-voir.
Martine van Es is als beeldcoach opgenomen in de landelijke certificeringsbank van de AIT.